Monday, August 8, 2011

Longyearbyen +1

Jeg ankom Longyearbyen kl. 2330 i går kveld i fullt dagslys ogt 5-6 varmegrader. Skal innrømme at det kriblet litt i magen når flyet svingte innover Isfjorden og Svalbards mange breer og fjell begynte å dukke opp i flyvinduet. Landskapet minner på mange måter om Island med tydelige belter av lagdelte bergarter og velutviklede rasvifter i brede dalsider. Det er likevel en del grovere sedimenter her og et større innslag av lyse bergarter.




Fullt dagslys midt på natten (Kl 00:47)
På flyplassen ble jeg og flere andre plukket opp av masterstudenter fra UNIS og så kjørt opp til Nybyen (ca. 3 km oppover Longyeardalen). Jeg hadde da selvsagt glemt å notere meg rom og brakkenummer og ble  litt stresset av det. Heldigvis så løste det seg ved at jeg fikk låne en mobil med internett slik at jeg fikk hentet kontrakten min.

Nå bor jeg da altså i rom 108 i brakke 11, nesten helt øverst i Longyeardalen. Selve rommet er rundt 10-12 kvadrat og er innredet med det meste jeg trenger av møbler. Fra vinduet ser jeg rett over på "Nye gruve I" og Næssfjellet. Litt lengre oppover dalen ligger da Longyearbreen. Planen er å ta meg en tur oppover der i morgen eller senere i kveld. Kjøkken og bad deler jeg med andre.

Foreløpig er det ikke så mange andre som er kommet og da jeg våknet halv 7 i dag tror jeg at jeg var den eneste. Jeg hadde da ikke noe mat med unntak av noen peanøtter jeg kjøpte på flyet i går. Jeg slo da ihjel litt tid med å pakke ut før jeg tok første turen nedover  mot Longyearbyen og Forskningssenteret (UNIS). Der fikk jeg for det første internettilgang så jeg kunne hente pin koden til mobilen min for den hadde jeg selvsagt glemt i går. For det andre fikk jeg slått ihjel litt tid til butikken åpnet kl. 10. Erfaringen da var at maten er noen kroner dyrere her enn på fastlandet.




På vei nedover Nybyen mot Longyearbyen (Foto: Alexander Hovland)




Utsikt mot Nybyen og Longyearbreen (Foto: Alexander Hovland)




Nye gruve I i Longyeardalen. I dalsidene  rundt Longyearbyen er det mye bygg- og slaggrester i fra gruvedrift. (Foto: Alexander Hovland)





Utsikt mot Nybyen med Larsbreen og Longyearbreen fra venstre (Foto: Alexander Hovland)
Foruten å ha gjort meg kjent med byen og fått handlet litt småting som jeg trenger, så har hentet mauseren min. Dette er en god gammeldags K98 Mauser i kaliber 30-06. Den er produsert i 1939 og har fortsatt hakekors i siden. Veldig grov i mekanismen, men det fine med disse mauserene er at de stort sett alltid får skuddet ut av løpet.




K98 Mauser 30-06 mot isbjørn (Foto: Alexander Hovland)

No comments:

Post a Comment